Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, pe 18 septembrie o lege care reglementează consultanţa în domeniul construcţiilor, în sensul remedierii unor lacune legislative referitoare la consultanţa în domeniu, având în vedere că, deşi aceasta face parte din sistemul calităţii, consultanţii nu figurau nici printre factorii implicaţi şi nici printre cei care trebuie să-şi asume responsabilităţi concrete.

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii 10/1995 privind calitatea în construcţii a fost adoptată de Camera Deputaţilor, ca for decizional, pe 25 august.

Potrivit proiectului, în cazurile construcţiilor finanţate din fonduri publice, inclusiv a celor finanţate în baza unor acorduri sau împrumuturi externe sau similare, în care consultanţa/asistenţa tehnică este obligatorie în sarcina investitorului sau a beneficiarului, operatorul economic de consultanţă specializat, respectiv consultantul sau supervizorul, devine factor implicat pentru etapele prevăzute în contractul de consultanţă sau asistenţă tehnică, iar responsabilităţile aferente etapelor respective îi revin conform legii, în solidar cu proiectanţii şi executanţii.

În cazul construcţiilor finanţate din fonduri publice în care investitorul sau beneficiarul încheie contracte de asistenţă tehnică, consultanţă sau supervizare responsabilitatea asigurării cerinţelor fundamentale pentru toate sau unele dintre etapele prevăzute de lege revine operatorului economic de consultanţă specializat, în condiţiile clauzelor contractuale.

Proiectanţii, consultantul sau supervizorul, în situaţia în care este operator economic, au obligaţia să încheie asigurări de răspundere civilă profesională la societăţi de asigurare autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară pe durata implementării contractului de consultanţă/supervizare, iar specialiştii atestaţi tehnico-profesional sau autorizaţi au obligaţia să încheie asigurări de răspundere civilă profesională, cu valabilitate pe durata exercitării dreptului de practică prin desfăşurarea efectivă a activităţilor specifice pentru care au fost autorizaţi/atestaţi.

În situaţia în care Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei constată, în decursul analizei asupra documentelor aferente dosarului de prelungire a dreptului de practică depuse de către specialiştii atestaţi că specialistul atestat şi-a exercitat dreptul de practică în afara perioadei de valabilitate, dreptul de practică se suspendă de drept pe o perioadă între 3 şi 12 luni şi se consemnează în registrele publice, mai prevede proiectul.