În cadrul primei ediții a dezbaterii video EuroUrbanism, Arh. Andreea Tănase a adus în discuție digitalizarea serviciilor din administrația publică, un subiect ce a fost prezent în mod constant în atenția mass media dar și în demersurile profesionale ale arhitecților și urbaniștilor.

S-a discutat concret despre inițiativă lansată de Consiliul Județean Cluj, Cluj Smart Teriritory, un concurs de soluții pentru digitalizarea serviciilor din administrația publică, în încercarea de a crea un produs integrat care vizează digitalizarea serviciilor de autorizare, de construire, de procurare a autorizațiilor de urbanism dar și asigurarea unui suport necesar pentru toate datele folosite în elaborarea acestei documentații.

“Pornesc de la ideea că orice dorință de a inova sau de a schimba, depinde foarte mult de natura instituțiilor, de interacțiunea noastră, a utilizatorilor, cu aceste instituții și cu ecosistemul care se creează în jurul lor și consider că inițiativa lansată de CJ Cluj este un prim pas în a avansa în acestă direcție și a răspunde mai ușor tuturor cerințelor. Cred că suntem toți familiarizați cu schema de autorizare și cu toate demersurile prin care pornim un proiect. Fie că acest proiect vizează faza de urbanism, fie că vizează faza de autorizare de construire, pe întreg parcursul ne lovim constant de interacțiunea cu administrația publică și o bună parte din această interacțiune reprezintă foarte mulți timpi de așteptare sau timpi pierduți în depunerea documentelor”, a spus Arh. Andreea Tănase,  Individual Architecture Office, Urban Planner la Fundația Heritas.

Potrivit acesteia, Cluj Smart Territory se mulează pe structura unui concurs de  soluții de arhitectură, dar mută ideea concursului de arhitectură sau urbanism în sfera unui concurs de soluții  de servicii.

“Concursul Cluj Smart Territory își propune trei teme: este vorba, în primul rând, de un atlas teritorial, gândit sub forma unor hărți dinamice care să asigure suport spațial necesar elaborării documentațiilor de urbanism și o transpunere a actelor și a procedurilor necesare elaborarii acestor documentații în sfera digitală, precum și aspectul cel mai important, o interconectare cu deținătorii de date publice, unul din targhetele acestui demers fiind și asigurarea după primul an de funcționare a interconectării cu cel puțin 10 instituții publice deținatoare de date, cum ar fi Oficiul de Cadastru, Direcțiile de finanțe ș.a.

Cel de-al doilea demers este de ghișeu unic, demersul care se adresează direct procedurii de autorizare de construire și de urmărire a procesului de realizare a construcțiilor. Vizează digitalizarea procedurilor de verificare și urmărire a actelor realizate de către funcționarii din administrație, asigurarea unei intervenții prietenoase pentru cetățeni și asigurarea unei intervenții prietenoase pentru funcționari”, a spus Arh. Andreea Tănase în cadrul Dezbaterii video EuroUrbanism de pe 29 iulie.

În cadrul aplicației se vor diferenția tipurile de utilizatori în funcție de activitățile pe care aceștia le vor desfășura. O parte din aplicație va putea fi accesată fără a avea un cont iar apoi va exista posibilitatea de a se crea diverse conturi, conturi folosite de funcționarii publici, partea de back office, și conturi folosite de către arhitecți sau beneficiari, pentru a putea urmari parcursul de depunere a actelor si de a urmari parcursul documentației.

“Cea de-a treia componentă a proiectului este cea de digitalizare a arhivei, și anume arhivarea electronică a documentelor și datelor din ghișeul și atlasul teritorial, precum și retrodigitalizarea arhivei necesare. Proiectul propune arhivarea în decurs de un an de la lansare și asigurarea disponibilității online a peste 100 de documentații de urbanism de la nivelul județului. În mare parte se referă la planurile urbasnistice ale comunelor și orașelor care vor fi disponibile online, toate în acelasi loc, dar și scurtatea timpului de căutare în arhivă și anume posibilitatea de a vizualiza documentații de urbanism în anunmite zone de interes pentru varii investiții”, a explicat Arh. Andreea Tănase.

Ea a concluzionat că acest demers este, în mare, o procedură de selecție care urmărește găsirea celei mai bune soluții și care încurajează competitivitatea, presupune o temă de proiectare, un juriu alcătuit din profesioniști, o evaluare corectă a resurselor necesare pentru derularea și finalizarea proiectului, mai degrabă decât o achiziție standard. “O achiziție prin intermediul unui concurs de soluții asigură o mai mare vizibilitate a proiectelor și a demersurilor desfășurate, se sprijină pe expertiza unor profesioniști și conferă o valoare ridicată produsului obținut”, a conchis Arh. Andreea Tănase.

 

Andreea Tănase, arhitect în cadrul Fundației Heritas, a fost implicată de-a lungul timpului în mai multe proiecte de arhitectură și urbanism. Alături de echipa Archeus Studio din Timișoara a lucrat în perioada 2009-2011 pentru o serie de proiecte rezidențiale și de design urban. Începând cu 2013 s-a implicat, alături de echipa Fundației Heritas, în procesul de elaborare a mai multor strategii de dezvoltare urbană.
Andreea face parte și din colectivul Universității de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, unde, începând cu 2013, îndrumă studenții în cadrul atelierelor de proiectare ale Departamentului de Conservare și Restaurare de Arhitectură de la Sibiu.

Prima ediție a Dezbaterii video EuroUrbanism a vizat schimbările intervenite în arhitectura orașelor, în urma crizei cu care ne confruntăm din primavara acestui anÎntâlnirea este parte a Programului de Arhitectură și Urbanism și va fi urmată de un ciclu de întâlniri video lunare ale comunității de arhitecți și urbaniști, pe teme de actualitate. Programul de Arhitectura si Urbanism este unul de comunicare profesională derulat de Oameni și Companii din 2006, dedicat unei comunități de specialiști și lideri de opinie implicați în dezvoltarea urbană din România – arhitecți privați, arhitecți publici, urbaniști, reprezentanți ai asociațiilor de profil și ai industriilor conexe.