Construcția tunelului de nave maritime Stad Ship, cu lungimea de 1,7 kilometri și cu o lățime de 36 de metri, va străpunge munții Stadhavet din nord-vestul Norvegiei și va începe în 2022. Tunelul va avea o pereche de intrări proiectate de studioul de arhitectură norvegian Snøhetta.

Proiectat pentru a face transportul maritim mai sigur de-a lungul coastei de vest a Norvegiei, tunelul Stad Ship va conecta golfurile Kjødepollen și Vanylvsfjorden, astfel încât navele de marfă și de pasageri de până la 16.000 de tone să evite rutele de transport maritim periculoase din peninsula Stad.

„Acesta este un proiect amplu, cuprinzător și cel puțin interesant”, a spus directorul general al NCA, Einar Vik Arset. „Suntem mai mult decât pregătiți să construim primul tunel de nave, la scară mare, din lume”.

Anunțat inițial în 2017, proiectul a primit de atunci sprijinul oficial al Administrației Norvegiene de Coastă (NCA) și finanțare din partea statului. Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor pregătește acum o propunere pentru a o prezenta parlamentului în primăvară.

„Dacă totul merge conform planului, primul tunel de nave la scară largă din lume va fi finalizat în 2025/2026”, a declarat Terje Andreassen, managerul de proiect temporar pentru tunelul de nave Stad la NCA.

Marcând limita Mării Norvegiei, Stadhavet, și a Mării Nordului, peninsula Stad este una dintre cele mai periculoase zone locale pentru transport maritim și este considerată una dintre principalele bariere în calea unui serviciu rapid de a călători de-a lungul coastei. Tunelul va traversa cel mai îngust punct al peninsulei, iar intrarea în tunel va fi controlată de un semafor.

„Proiectul va facilita, de asemenea, stabilirea unei rute de nave de mare viteză și transferul de mărfuri de la transportul terestru la cel maritim.”

Fiecare capăt al tunelului Stad Ship va fi încadrat de o intrare proiectată de studioul de arhitectură Snøhetta.

Studioul intenționează să creeze un design care să ofere impact vizual și, de asemenea, să se integreze în mediul natural, cu pereții de piatră caracteristici munților peninsulei.

Sârma tăiată și piatra sablată vor fi folosite pentru a crea pereții de intrare pentru tunel, oferind designului un finisaj aspru care contrastează cu regularitatea liniilor sale orizontale.

Pe partea sa de vest, un drum existent va fi redirecționat peste tunel pe un nou pod care va oferi un punct de observație pentru a veghea navele și bărcile care se apropie de tunel.

 

Sursa dezeen.com