În vara acestui an va avea loc inaugurarea noului muzeu Hans Christian Andersen la Odense, Danemarca, proiectat de arhitectul japonez Kengo Kuma împreună cu echipa sa. Situl muzeului cuprinde o casă pentru copii și un muzeu subteran care se împletesc perfect cu grădina magică din jur, aceasta fiind proiectată de MASU Planning. Noul muzeu își propune să regândească modul în care este povestită viața și opera lui Andersen. Acesta va oferi o experiență artistică ce combină peisajul, arhitectura și designul expoziției moderne, cât și noi perspective asupra unuia dintre cei mai iubiți și creativi scriitori din istoria lumii.

Pe lângă opera renumită în lumea întreagă pentru basmele sale fantastice, începând din vara aceasta, creațiile sale uimitoare vor servi și ca temelie a înființării unui nou tip de muzeu, care nu va comunica pur și simplu despre viața ți opera lui Andersen, ci precum Andersen. “Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să ne scufundăm în basme, deoarece acestea sunt ceea ce toată lumea știe. Ideea nu este de a relata poveștile, ci mai degrabă de a comunica familiaritatea lor și de a inspira mai departe lectura creațiilor lui Andersen”, spune Torben Grøngaard Jeppesen, șeful Muzeelor ​​orașului Odense.

Viziunea Kengo Kuma pentru noul muzeu HCAndersen este de a spațializa experiența universului literar al scriitorului și de a organiza o experiență artistică completă în care arhitectura, sunetul, lumina și un flux de imagini creează în mod constant noi întâlniri între fiecare vizitator și basmele lui Andersen.

Noul muzeu este proiectat de arhitectul japonez Kengo Kuma și echipa sa, un studio de arhitectură cu un portofoliu vast de proiecte variate și spectaculoase, elaborate în Japonia și în lume: Franța, Australia, Italia, UK, China, Tailanda, Korea etc. Ca parte a procesului de proiectare, stimatul arhitect și-a găsit inspirația în basmul lui Andersen The Tinderbox (Cutia cu iască), în care un copac dezvăluie o lume subterană, care scoate la suprafață în mod magic noi perspective chiar în fața privitorului.

„Universul artistic al lui Hans Christian Andersen este fantastic, deoarece inversează modul în care îți imaginezi această lume pe care ai crezut că o cunoști, dar fără a pune altceva în locul ei. Basmele sale nu se îndreaptă spre un adevăr universal, ci mai degrabă spre exterior, spre particularitatea și multiplicitatea lumii. În noul muzeu, menținem această ambiguitate folosind propriile strategii artistice ale lui Andersen ca sursă de inspirație pentru modul în care au fost modelate grădina, casa și designul expoziției, precum și pentru numeroasele contribuții artistice care vor face, de asemenea, parte din muzeu. ”, explică directorul creativ al noului muzeu, Henrik Lübker într-un material publicat pe toposmagazine.com.

„Ideea din spatele designului arhitectural seamănă cu metoda lui Andersen, în care o lume mică se extinde brusc într-un univers mai mare”, explică Kengo Kuma.

Rătăcirea, explorarea și simțirea sunt teme fundamentale de basm în opera lui HC Andersen dar și în conceptul spațial al muzeului și grădinii create în cinstea sa, așa cum putem înțelege din viziunea arhitecților peisagiști MASU Planning. Filozofia din spatele designului MASU Planning promovează o abordare holistică ce acordă atenție sitului și identității sale în peisajele pe care le crează: ”Scopul nostru este să creăm noi povești peisagistice care să combine onestitatea, robustețea, experiențele stimulatoare și calitățile inclusive”. În casa basmelor lui HCAndresen, granițele sunt neclare, tocmai pentru a reflecta schimbarea constantă între realitate și fantezie în universul său feeric.

Trecând din spații mai mici și retrase, prin deschideri și schimbări spațiale, vizitatorii muzeului experimentează o călătorie în continuă transformare. Schimbările de dimensiune și culoare, diferite tipuri de natură cu caracteristici simbolice și experiențe ce implică apa declanșează imaginația. Grădina și muzeul sunt îmbinate, prin priveliști și elemente care conectează direct interiorul cu exteriorul.

Grădina creată de MASU Planning permite experimentarea naturii percepută de HC Andersen – ca o sursă de inspirație care eliberează imaginația, dar în același timp este imprevizibilă și sălbatică. Ordinea naturală este în continuă schimbare odată cu transformările sezoniere și pe măsură ce viața și declinul se înlocuiesc reciproc. Acest conflict între armonie și haos este prezent în grădină.

În grădină, pereții sunt înlocuiți cu garduri vii care imită amploarea spațiilor interioare, estompând granița dintre grădină și muzeu și permițând rătăcitorului să se infiltreze în realitate și fantezie, la fel ca personajele lui HC Andersen. Tisa, fagul și carpenul variază în expresie și transparență și subliniază diferitele atmosfere. Grădina stimulează simțurile și gâdilă imaginația, iar gardurile vii sunt un element clasic ce marchează spațiile cu forme precise. Aici sunt exagerate, deformate și întinse pentru a înconjura lumile complexe și ambigue ale poveștilor lui HC Andersen.

Mișcarea este necesară pentru a experimenta schimbările în atmosferă pe măsură ce compozițiile plantelor și dimensiunea se schimbă de la un spațiu la altul. În grădina întunecată, pinii densi sting lumina și fagii în formă ciudată creează un sentiment extraordinar de decădere. La ieșirea din întuneric cum intri în grădina luminoasă, poți simți un sentiment de ușurătate când spațiul se deschide și ești îmbrățișați de flori albe și ierburi care se legănă în briză.

Plantele sunt elemente esențiale în grădină, evocând o anumită atmosferă cu culorile, texturile, mirosurile și formele lor. În grădina uriașă, te simți mic între frunzele hiper crescute și hiperbolizate care te înconjoară și filtrează lumina solară. Schimbările sezoniere oferă un sentiment constant de tranziție în diferite culori, transparențe și materialități.

O grădină scufundată și o piscină fără fund sunt două dintre elementele care leagă interiorul cu exteriorul, estompând granița dintre muzeu și grădină. În grădina piscinei, puteți privi în sus, de sub apă, la norii distorsionați.

Pentru a integra grădina și muzeul în orașul natal al autorului, peisagiștii au continuat pavarea cu granit din împrejurimile orașului istoric Odense. De asemenea, elemente clasice de grădină, granitul, pietrișul și gardurile vii permit integrarea ansamblului în peisajul urban.

Sursa totposmagazine.com și masuplanning.com