Podul Çanakkale 1915, Turcia, COWI, foto dezeen.com

Podurile sunt structuri construite pentru a traversa sau depăși obstacole fizice fără a bloca sau împiedica mișcarea de dedesubt. Aceste structuri oferă adesea o cale deasupra unui obstacol care altfel ar putea fi greu de trecut. Există șapte tipuri principale de poduri, fiecare fiind potrivit pentru anumite circumstanțe.

Poduri cu grinzi – Podurile cu grinzi sunt cel mai simplu tip de pod, acestea fiind prevăzute cu o grindă orizontală susținută de bonturi sau piloni. Pentru podurile cu grinzi cu o singură travee, care includ podețe construite din lemn sau piatră peste râuri mici, greutatea și sarcina sunt transferate prin punctele de capăt ale podului. Podurile mai lungi sunt create prin plasarea traveelor individuale una lângă alta, cu grinzi moderne construite, de obicei, dintr-o combinație de oțel și beton armat. În 2018, arhitectul italian Renzo Piano a proiectat un pod cu grinzi de 202 milioane de euro pentru orașul său natal, Genova, după ce podul anterior s-a prăbușit într-o furtună.

Genova, Italia, arh. Renzo Piano, foto dezeen.com

Pod în arc

După cum sugerează și numele, podurile cu arc au o structură arcuită portantă. În mod tradițional, acestea sunt realizate din zidărie, dar pot fi făcute și din beton, fier, lemn și oțel. Aceste poduri funcționează prin utilizarea formei arcuite pentru a transfera greutatea pe bonturi de pe ambele părți ale structurii. Poduri mai lungi pot fi create prin repetarea unui arc scurt, așa cum a fost cazul apeductelor romane.

Podurile în arc sunt adesea folosite pentru pasarele scurte de pietoni, cum ar fi Ponte della Constituzione, cu trepte de sticlă, a lui Santiago Calatrava din Veneția.

Pod cu arc legat

Podurile cu arc legat sunt poduri cu structuri arcuite care, de obicei, se ridică deasupra platformei podului pentru a-l susține de sus prin legături. În mod obișnuit, fiecare travee ar avea, fie un singur arc cu punțile atârnate pe fiecare parte, fie un arc dublu situat pe ambele părți ale punții.

Podul Citadella din Italia al lui Richard Meier este un exemplu cu un singur arc în centrul podului, în timp ce Useful Studio a folosit oțel rezistent la intemperii pentru a construi pasarela Chiswick Park, Londra, care are arcade duble cu o punte între ele.

Podul Citadella, Italia, arh. Richard Meier, foto dezeen.com

Poduri pe grinzi cu zăbrele

Podurile pe grinzi cu zăbrele prezintă o suprastructură portantă realizată din elemente de oțel interconectate în aranjamente triunghiulare pentru a acționa ca un singur element structural. Studioul britanic de arhitectură Moxon Architects a colaborat cu firma de inginerie Arup pentru a construi o pasarelă roșie cu un sistem de grinzi cu zăbrele inferior peste Regent’s Canal din King’s Cross, Londra.

Esperance Bridge, King’s Cross, Moxon Architects, Londra, foto dezeen.com

Poduri cantilever (în consolă)

Un cantilever este o structură care se proiectează orizontal și este susținută doar la un capăt. Podurile în consolă sunt formate din brațe care se extind spre interior pentru a se întâlni în centru sau în exterior de ambele părți ale unui turn central. Podul Forth din Scoția este un exemplu binecunoscut de pod cantilever. În Cornwall, Anglia, studioul de arhitectură William Matthews Associates împreună cu inginerii Ney & Partners au construit Podul Castelului Tintagel, un pod în consolă compus din două travee de 30 de metri care nu se ating la mijloc.

Podul Castelului Tintagel, Cornwall, Anglia, arh. William Matthews Associates, foto dezeen.com

Pod cu tiranți

Un pod cu tiranți are unul sau mai multe turnuri sau stâlpi de pe care se extind cablurile pentru a susține o punte de pod. Cablurile de pe aceste poduri au adesea un design sau un model asemănător unui evantai, dat de cablurile ce formează linii paralele și regulate pe măsură ce se extind spre punte. Acest tip de pod contrastează cu podurile suspendate, deoarece cablurile se întind direct de la turnuri sau stâlpi, spre deosebire de a fi suspendate vertical de un cablu. Viaductul Millau proiectat de Foster + Partners din Franța și podul Øresund, lung de opt kilometri, care leagă capitala daneză Copenhaga de orașul suedez Malmö, sunt exemple remarcabile de poduri cu tiranți.

Viaductul Millau, Franța, arh. Foster + Partners, foto dezeen.com

Poduri suspendate

Podurile suspendate sunt susținute de legături verticale sau cabluri de suspendare atârnate între turnuri. Este un sistem care le permite să parcurgă distanțe și înălțimi mari, podurile suspendate dând lumii unele dintre cele mai recunoscute modele de poduri din lume. Printre podurile suspendate remarcabile avem cel mai lung pod de sticlă din lume din China, un pod pietonal suspendat de 516 metri lungime din Portugalia, recentul pod inaugurat, podul suspendat din Turcia și faimoasele Golden Gate din San Francisco, Suspension Clifton din Bristol, Podul Tower din Londra și Brooklyn din New York. Iată câteva poduri suspendate notabile de pe tot globul:

Podul Çanakkale 1915, Turcia, numit după anul unei importante victorii navale otomane împotriva britanicilor și francezilor în timpul primului război mondial este situat la sud de Marea Marmara. Cu o deschidere de 2.023 de metri, podul recent finalizat (2022) ce traversează țărmurile europene și asiatice ale Turciei, este cel mai lung pod suspendat din lume și record mondial, fiind construit în mai puțin de cinci ani.

A fost proiectat în principal de grupul de consultanță COWI și este de așteptat să transporte până la 45.000 de vehicule pe cele șase benzi în fiecare zi și să sprijine atât turismul, cât și activitatea comercială din regiune. Turnurile roșii distinctive ale podului se ridică la 318 de metri, mai înalte decât Shard din Londra, de asemenea, se spune că este cel mai înalt pod suspendat de pe planetă. În timp ce principalele lucrări de proiectare au fost realizate de COWI, echipa a inclus și companiile de construcții Daelim, Limak, SK și Yapi Merkezi. Potrivit COWI, poziția podului a reprezentat multe provocări de proiectare, inclusiv vânturi puternice și activitate seismică ridicată. Distanța dintre apă și punte a fost proiectată pentru a găzdui navele de containere înalte și navele de croazieră care trebuie să treacă pe sub el.

516 Arouca, Portugalia (2021) – Situat în Geoparcul Arouca din nordul Portugaliei, acest pod pietonal suspendat proiectat de Itecons (foto jos: dezeen.com) este unul dintre cele mai lungi din lume, cu o lungime de 516 metri. Turnurile de beton în formă de A inversată la ambele capete susțin două cabluri de tracțiune din oțel, care susțin pasarela la 175 de metri deasupra râului Paiva.

Podul de sticlă Huangchuan, China (2020) – Acest pod suspendat, proiectat de Institutul de Design și Cercetare Arhitectural al Universității Zhejiang și care traversează râul Lianjiang din sudul Chinei, este un alt deținător de recorduri. La 526 de metri, atracția turistică a fost recunoscută oficial de Guinness World Records drept cel mai lung pod cu fund de sticlă din lume. Pietonii pot privi în jos, prin puntea complet limpede, spre defileul aflat la 201 de metri mai jos. (foto jos: dezeen.com)

Podul suspendat Hongyagu, China (2017) – Atârnat deasupra unei căderi de 218 de metri între două stânci din zona pitorească Hongyagu din nord-estul Chinei, acest pod suspendat cu fundul de sticlă a fost proiectat în mod deliberat pentru a avea un legănat ce dă emoții. Este realizat din 1.077 de panouri de sticlă de patru centimetri grosime și susținut de cabluri cu o greutate de peste 120 de tone. Gărzile sunt poziționate la fiecare capăt al structurii lungi de 488 de metri pentru a ajuta pe oricine lovit de frică în timpul traversării să revină la pământ ferm. (foto jos: dezeen.com)

Charles Kuonen Hängebrücke, Elveția (2017) – Punte la 494 de metri pe cea mai adâncă vale a Elveției se află Charles Kuonen Hängebrücke, cunoscut și sub numele de Podul Europei. Conectează un traseu de drumeții între două stațiuni de schi populare și a fost la un moment dat cel mai lung pod pietonal suspendat din lume. Puntea metalică a podului are doar 64 de centimetri lățime, în timp ce plasa acoperă părțile laterale înalte în unghi pentru a evita obstrucționarea vederii asupra peisajului alpin. (foto: dezeen.com)

Podul de sticlă Zhangjiajie Grand Canyon, China (2016) – Podul de sticlă Zhangjiajie Grand Canyon, proiectat de arhitectul din Tel Aviv Haim Dotan, este uneori creditat cu declanșarea fascinației Chinei pentru podurile cu fund de sticlă. Când a fost deschis în 2016, Zhangjiajie era cel mai lung pod pietonal din sticlă din lume, cu 430 de metri. De atunci a fost depășit de altele din această enumerare, dar rămâne cel mai înalt inclus aici, cu o cădere de 300 de metri la sol, care provoacă vertij. La doar două săptămâni de la inaugurare, podul a fost nevoit să se închidă temporar din cauza faptului că a fost copleșit de vizitatori. (foto jos: dezeen.com)

Podul Nescio, Țările de Jos (2006) – Studioul londonez Wilkinson Eyre Architects a proiectat acest pod suspendat curbat auto-ancorat din Amsterdam cu ajutorul firmei de inginerie Arup. Panta și curba ușoare sunt menite să creeze un traseu natural pentru bicicliști, dar structura se bifurcă la fiecare capăt pentru a crea căi de acces separate pentru pietoni. Este unul dintre puținele poduri suspendate din Țările de Jos, unde pământul moale îngreunează ancorarea cablurilor. (foto jos: dezeen.com)

Akashi Kaikyō, Japonia (1998) – Înainte de deschiderea podului Çanakkale din 1915, titlul de cel mai lung pod suspendat din lume era deținut de Akashi Kaikyō, care leagă orașul japonez Kobe de Iwaya, un oraș de pe insula Awaji. A fost proiectat de inginerul Satoshi Kashima și are o deschidere centrală de 1.991 de metri, cu o lungime totală de 3.911 de metri. Podul folosește peste 300.000 de kilometri de cabluri de oțel pentru a putea rezista la viteze ale vântului de 290 de kilometri pe oră și la cutremure de până la 8,5 pe scara Richter. (foto jos: dezeen.com)

 

Surs: dezeen.com